Strojařinu a stavařinu podáváme přes počítač
MFDnes, 21.10.2010 - Ludmila Mlsová - Dnes+ Střední školy - příloha - str. 56
Líbivé číslo 777 žáků má letos táborská strojní a stavební průmyslovka. Se svými maturitními i učebními obory patří k pilířům technického školství na jihu Čech.
Studenti táborské strojní a stavební průmyslovky se mohou se svými učiteli docela podrobně seznámit už na internetových stránkách školy. Většina kantorů tam má vedle profesního životopisu i fotku a záliby.
Třeba češtinář a dějepisář Vladimír Bulant může u svých svěřenců zabodovat svou vizáží vrcholového horolezce. Matematikář a fyzikář Jiří Formánek zase mírní obavy z náročných přírodovědných předmětů pohodovou momentkou s hlavou opřenou o loket.
Vůbec z celých nabitých a aktuálních virtuálních stránek průmyslovky je vidět, že počítače tam hrají velmi silnou roli. „V informatice se snažíme navázat na zájmy dětí, aby se nám je podařilo zaujmout pro techniku. Žáci přicházejí na základě přání svých rodičů a informací, které získaly třeba od kamarádů, ale většina z nich pořádně neví, do čeho jde. A kdybychom je zavalili jen teorií o strojařině nebo stavařině, asi by je to nebavilo. Proto jim to musíme podat zábavnou formou přes výpočetní techniku,“ říká Marcel Gause, ředitel Střední průmyslové školy strojní a stavební Tábor.
Kolik máte ve škole počítačů?
Škola je dnes vybavená tak, že v maturitních oborech máme dva žáky na jeden počítač. Konkrétně máme asi 280 počítačů při počtu 550 žáků v maturitních oborech. Všechny jsou zapojené do centrální databáze a propojené optickými kabely i mezi jednotlivými budovami školy. Investujeme do toho velké peníze a vyplácí se nám to. Žákům je virtuální svět blízký a jsou schopni se naučit pomocí virtuální reality ve strojařině a stavařině věci tak, jak jsou potom ve skutečnosti.
Nabízíte na internetu ještě nějaké další bonusy?
Žáci i jejich rodiče mohou například využívat on-line přístup k průběžné klasifikaci, docházce a dalším údajům souvisejícím se studiem. Úspěšně funguje také internetová burza učebnic a populární je kurz pro zájemce o pokročilou tvorbu webových stránek. Jeho absolvent umí vytvořit vlastní profesionálně vypadající dynamické stránky. Stránky je schopen upravovat, zálohovat a dále vylepšovat. Kurz je zakončen certifikátem naší průmyslovky.
Umíte představit průmyslovku v jedné větě?
Je to škola, která tvoří páteř jihočeského školství v technickém vzdělávání a vlastně od začátku byla zaměřená na strojařinu a stavařinu.
Ale se stavební školou jste byli sloučeni teprve nedávno.
Jenže historie je delší. Strojní průmyslovka vznikla jako škola pro mechanizaci stavebnictví, takže měla od začátku vždycky blízko ke stavařině. Pak se od ní odklonila, dělala čistou strojařinu a v roce 2007, kdy jsme se spojili se stavební školou, jsme se jakoby vrátili ke kořenům.
Kolik už máte absolventů a kde se s nimi můžeme setkat?
Absolventů máme kolem šesti tisíc, působí hlavně ve strojařině a stavařině po celé republice. Hodně studentů odchází na vysoké školy, z nichž se rozprchnou po celém Česku. Mezi našimi absolventy jsou i právníci, politici, z průmyslovky vzešli dva senátoři. Někteří absolventi se pustili i do studia medicíny. Ale to jsou spíš výjimky.
Které specializace považujete za výkladní obory školy?
Pokud bychom to vzali s pohledu úrovně vzdělání, stojí na špičce technické lyceum jako komplexní příprava na vysokou školu. Po stránce odborné, z pohledu potřeb zaměstnavatelů zase stojí nejvýše maturitní obory strojařina a stavařina a po stránce řemeslné jsou to učební obory, které stále v praxi scházejí.
Daří se vám naplnit třídy?
Zatím si nemůžeme na nezájem žáků stěžovat. U lycea odpovídá skutečný zájem dětí tomu, co nabízíme, to znamená dvě třídy. Pokaždé se zdá na první pohled obrovský zájem o stavební obory - u nich to vypadá, že máme třeba pětinásobek přihlášek. Ale skutečnost je taková, že se třída tak akorát naplní na těch třicet zájemců, kteří to chtějí skutečně studovat.
A co učební obory?
Je pravda, že převládá zájem o maturitní obory a u učebních je to trochu slabší. Ale s trpělivým opakováním přijímacích kol až do srpna se nám daří doplňovat i učební obory tak, abychom měli v září slušně naplněné třídy a vyplatilo se to i ekonomicky.
Slyší učni na podniková a krajská stipendia?
Stipendia se teprve rozjíždějí, ale vypadá to, že mohou být pro učně zajímavou motivací. Třeba pro Metrostav učíme obory strojník a strojní mechanik. Obory podporované krajem máme čtyři: klempíř, tesař, zedník a strojní mechanik. Zjistili jsme, že si tito žáci hlídají absence a chodí s omluvenkami. Uvidíme, zda se to projeví i na jejich prospěchu.
Čím to je, že jsou vaši žáci tak úspěšní mimo školu?
Zřejmě tím, že u nás funguje největší školský sportovní klub, a pokud žáci chtějí, mohou se v něm dobře vyžít ve fotbale, atletice, volejbale, florbale i plavání. Ale není to jen sport - máme i školní kapelu a pořádáme jízdy veteránů.
---
Marcel Gause (50) Absolvent Střední průmyslové školy strojnické Tábor a Fakulty strojní ČVUT v Praze začínal jako konstruktér plavidel. Pak se vrátil na průmyslovku, kde nastoupil jako učitel v dílnách. V roce 1993 si ho vytáhl ředitel jako svého zástupce, od září 2004 se sám stal ředitelem. Mezi jeho záliby patří hudba, organizování závodů veteránů a psaní analýz o F1 na největší český web o autech.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy