7. SETKÁNÍ HISTORICKÝCH VOZIDEL
Již posedmé v řadě se uskuteční táborské setkání historických vozidel. Tradičně připadá termín konání akce na první říjnovou sobotu, letos je to tedy 4. 10. 2008, na kdy připravila táborská průmyslovka další ročník závodu historických vozidel. Záštitu nad setkáním převzali představitelé radnic měst Tábor a Soběslav, kam etapový závod rovněž zavítá. Hlavním organizátorem je Motoclub SPŠ strojní a stavební Tábor.
Kde se zrodila tradice?
První závod oldtimerů uspořádal tehdejší táborský klub historických vozidel 15. května 1976. Závodilo se na trase Čelkovice – Horky. O rok později, 11. června 1977, se závod konal podruhé. Tentokrát nesl oficiální název Národní jízda historických vozidel do vrchu Čelkovice – Horky, ale trasa zůstala stejná. Posledním setkáním z tohoto období byl etapový závod na trase Čelkovice, Malšice, Dobřejice, řetězový most u Stálce, Staré Sedlo, Bechyně, Sudoměřice, Malšice a na závěr opět Čelkovice, vyhlášený na 3. června 1978. Po roční přestávce se v roce 1980 zrodila další malá série etapových závodů historických vozidel. Tu už se ale nejezdilo do vrchu v Čelkovicích. Například závod, uspořádaný 14. června 1980 měřil 54 km, startovalo se od zimního stadionu a na jezdce čekalo celkem 5 časových kontrol. O rok později vzrostla celková délka závodu dokonce na 75 km.
Do čelkovických serpentin se historická vozidla vrátila v roce 2002, a to díky táborské průmyslovce, která v tom roce slavila půlstoletí od svého založení a v rámci oslav uspořádala vzpomínkovou jízdu do vrchu. Akce se málem neuskutečnila, protože v letních měsících povodně poničily starý most přes Lužnici do Čelkovic a teprve po svolení statika bylo možné závod uspořádat. Z původně jednorázové vzpomínkové akce se nakonec zrodila nová tradice a v Čelkovicích se od toho roku jezdí pravidelně. Stejně tak tomu bude i letos v sobotu 4. října, kdy se obnovené setkání uskuteční již posedmé v řadě.
Stalo se už nepsaným pravidlem, že se do Tábora sjíždějí historická vozidla vždy první říjnovou sobotu. První ročník obnoveného setkání přilákal v roce 2002 do Čelkovic 31 závodníků. V následujícím roce stoupl jejich počet na dvojnásobek. Vedle nádherných automobilů z předválečného období, kterým vévodily anglický kabriolet Bentley z roku 1938 a vůbec nejstarší stroj soutěže Tatra 11 z roku 1923 pana Soukupa z Tábora, přijelo množství cenných motocyklů. Poprvé se také jelo nejen v Čelkovicích, ale i etapově v okolí Tábora. V letech 2004-2007 se počet zapojených obcí rozšířil, a tak k etapovým městům Táboru a Sezimovu Ústí přibyly také Planá nad Lužnicí, Slapy u Tábora a Soběslav. Mezitím počet startujících překročil každoročně hranici 100 účastníků a z akce se stala významná kulturní a sportovní událost regionu.
V roce 2005 získalo setkání mezinárodní charakter, protože se ho zúčastnila skupina 11 historických automobilů z nejstaršího německé klubu se sídlem v Berlíně. V roce 2007 projevil zájem o spolupráci Oldtimer Club z rakouského Welsu, který je partnerským městem Tábora. Dovezl tři nádherné stroje a Oldsmobile z roku 1903 je dosud nejstarším automobilem, jaký v této soutěži kdy startoval.
Letošní ročník má oproti původnímu plánu jednu zásadní změnu. Starý most v Čelkovicích bude v době konání setkání stále v rekonstrukci, a tak se vozidla symbolicky přesunou od táborské průmyslovky na Maredově vrchu, kde se uskuteční speciální úvodní etapa, po pravém nábřeží Lužnice a dále pak přes Švehlův most z roku 1935 na Horky a Větrovy. Další část programu je patrná z následujícího rozpisu, na všechny části je volný vstup:
- 10.00 – 11.30 start do první etapy před SPŠ strojní a stavební Tábor na Maredově vrchu
- 12.00 – 13.30 výstava vozidel v Soběslavi
- 13.30 – 14.00 start do etapy ze Soběslavi zpět do Tábora
- 15.00 – 17.00 výstava vozidel na Žižkově náměstí v Táboře a vyhlášení výsledků