Hodnocení projektu E-learning ve výuce TZB
Dvouletý SIPVZ projekt č. 0998P2005
1. Zásobování vodou a plynem
1.1 Stručné shrnutí projektu
1.1.1 Záměr projektu
Vypracovat v elektronické podobě podklady pro výuku v předmětu Zásobování vodou a plynem (ZVP) na střední průmyslové škole strojnické v Táboře. Předmět je vyučován ve třetím a čtvrtém ročníku studijního oboru Strojírenství se studijním zaměřením Technická zařízení budov (TZB). Jedná se o zaměření a proto je rozsah probírané látky menší, než u studijního oboru TZB.
1.1.2 Obsah projektu
V rámci projektu jsou zpracována témata z oblasti rozvodu vody a plynu zejména v bytové zástavbě.
1.1.3 Výstupy
Na webových stránkách školy zpřístupnit studentům školy a ostatní veřejnosti zpracované studijní texty a umožnit tak jejich použití ve výuce a v dalším studiu.
Ověření učebních textů proběhlo na Integrované střední škole stavební v Českých Budějovicích u maturitního oboru „Technická zařízení budov“. Zde ve třetím a čtvrtém ročníku probíhá výuka předmětu „Zdravotní technika“ a ve čtvrtém „Zásobování plynem“. Škola je vybavena ve všech učebnách dataprojektory a probíranou látku lze tudíž okamžitě studentům promítat a podpořit tím výklad učitele psaným textem i vhodnými obrázky.
1.2 Realizace projektu
1.2.1 Zpracovaná témata odpovídají studijnímu zaměření, pro který je využití výsledků projektu určeno.
1.2.2 Obsah projektu tvoří kapitoly:
1. Voda, obsahující úvod, přehled druhů vody, vodní chartu a charakteristické vlastnosti vody.
2. Rozvody vody, pojednávající o způsobech rozvodu vody v objektech, možnostech vedení rozvodu, osazování armatur a řešení kompenzací dilatací potrubí.
3. Výkresy a výpočty vodovodů, obsahují přehled zásad kreslení vodovodního potrubí v půdorysných i svislých řezech. Dále jsou uvedeny příklady specifikace, legendy a popisového pole (razítka) výkresu.. V závěru kapitoly je seznámení s principem výpočtu vnitřních vodovodů. Pro praktickou potřebu studentů jsou vloženy tabulky značek armatur a zařizovacích předmětů.
4. Vodovodní potrubí, představuje přehled materiálů a spojů vodovodních trubek doplněný o požární zabezpečení, zkoušky a provoz vodovodů.
5. Montáž, koroze a ochrana proti hluku shrnuje důležité zásady montáže vodovodních potrubí. Jsou uvedeny možnosti korozního napadení a opatření k zamezení šíření koroze. Dále je k dispozici přehled opatření pro omezení hlučnosti vodovodů
6. Vnitřní kanalizace. V této kapitole se studenti seznamují s druhy kanalizace, s požadavky na potrubí svodné, odpadní, připojovací a větrací. Je též vysvětlena problematika odvodnění zařizovacích předmětů, upevnění potrubí, předčištění odpadních vod a ochrana proti zpětnému vzdutí . Na závěr je uveden úvod do výpočtů průtoku kanalizační vody a zobrazování vnitřní kanalizace.
7. Instalace plynu se nejprve zaměřuje na popis druhů topných plynů a rozbor jejich vlastností. V závěru kapitoly je přiblížen systém přívodu zemního plynu k odběrateli a jsou ozřejmena uspořádání odběrních plynových zařízení.
8. Hořáky plynových spotřebičů. V kapitole je uveden rozbor základních druhů plynových hořáků včetně omezování Nox. Vysvětlena jsou též zařízení zajišťující bezpečný provoz hořáků a zapalovací zařízení
1.2.3 Projekt je pro studijní účely k dispozici na webových stránkách školy jako PDF soubor. Formálně je projekt rozdělen do kapitol 8 kapitol. V jednotlivých kapitolách je značné množství názorných obrázků. Kapitoly jsou ukončeny otázkami pro opakování.
2. Vytápění
2.1 Stručné shrnutí projektu
2.1.1 Záměr projektu
Vypracovat v elektronické podobě podklady pro výuku v předmětu Vytápění (VTK) na střední průmyslové škole strojnické v Táboře. Předmět je vyučován ve druhém a třetím ročníku studijního oboru Strojírenství se studijním zaměřením Technická zařízení budov (TZB). Jedná se o zaměření a proto je rozsah probírané látky menší, než u studijního oboru TZB.
2.1.2 Obsah projektu
V rámci projektu jsou zpracovat témata z oblasti rozvodu vody a plynu zejména v bytové zástavbě.
2.1.3 Výstupy
Na webových stránkách školy zpřístupnit studentům školy a ostatní veřejnosti zpracované studijní texty a umožnit tak jejich použití ve výuce a v dalším studiu.
Ověření učebních textů proběhlo na Integrované střední škole stavební v Českých Budějovicích u maturitního oboru „Technická zařízení budov“.Zde ve třetím a čtvrtém ročníku probíhá výuka předmětu“Vytápění“.Škola je vybavena ve všech učebnách dataprojektory a probíranou látku lze tudíž okamžitě studentům promítat a podpořit tím výklad učitele psaným textem i vhodnými obrázky.
2.2 Realizace projektu
2.2.1 Zpracovaná témata odpovídají studijnímu zaměření, pro který je využití výsledků projektu určeno.
2.2.2 Obsah projektu tvoří kapitoly:
1. Úvod, pojednávající o historickém způsobu vytápění, vysvětlující základní pojmy a klimatické poměry.
2. Tepelná pohoda člověka, pojednávající o tepelné produkci a rovnováze člověka, o tepelně vlhkostním mikroklimatu vytápěného prostoru
3. Výpočet tepelného příkonu, pojednávající o sdílení tepla, je vysvětlen princip výpočtu tepelných ztrát budov.
4. Druhy otopných soustav, pojednávající o vodních otopných soustavách teplovodních, nízkotlakých parních a teplovzdušných.
5. Otopná tělesa, pojednávající o článkových, deskových a trubkových tělesech, o konvektorech.
6. Dimenzování teplovodních otopných soustav, pojednávající o principu dimenzování potrubí, o návrhu, konstrukci a použití čerpadel.
7. Potrubí a armatury teplovodního vytápění, pojednávající o použitém materiálu a armaturách v otopném systému. Dále je řešena dilatace a upevnění potrubí.
8. Zdroje tepla, pojednávající o palivech a problematice hoření, topidlech a kotlích pro ústřední a etážové vytápění.
9. Zabezpečovací zařízení teplovodních otopných soustav, pojednávající o otevřených a uzavřených expanzních nádobách a o principu jejich výpočtu.
10. Základy komínové techniky, pojednávající o vývoji, konstrukcích a použití jednotlivých typů komínů.
11. Teplovodní otopné soustavy sálavé, pojednávající o podstatě přenosu tepla sáláním a jednotlivých typech sálavých soustav.
12. Elektrické vytápění, pojednávající o systémech elektrického přímotopného, akumulačního a smíšeného vytápění.
13. Otopné soustavy s vyšším pracovním přetlakem, pojednávající o problematice horkovodních a středotlakých parních soustav.
14. Netradiční zdroje energie, pojednávající o tepelných čerpadlech, kogeneračních jednotkách a solární energii.
15. Centralizované zásobování teplem(CZT), pojednávající o zdrojích a rozvodech tepla pro CZT a o předávacích stanicích.
2.2.3 Projekt je pro studijní účely k dispozici na webových stránkách školy jako PDF soubor. Formálně je projekt rozdělen do kapitol do 15 kapitol. V jednotlivých kapitolách je značné množství názorných obrázků. Kapitoly jsou uzavřeny otázkami pro opakování.
3. Shrnutí
Realizovaný projekt umožňuje zefektivnit práci ve výuce. Předpokládá se, že je dostupný počítač, dataprojektor a projekční plocha. Promítáním a současným popisem obrázků se zlepšuje a zrychluje pochopení probírané látky přímo během výkladu. Během výuky je možné okamžitě čerpat data na internetu. Výuka je názorná, srozumitelná a dává větší prostor pro diskuzi než u klasické výuky. Podstatně se zlepšuje orientace studentů v oboru.
Studenti si mohou převést elektronickou podobu probírané látky do svých počítačů nebo si daná témata vytisknou. Výrazně se tak zvýší dostupnost odborných informací.
Možnost využití podkladů při zkoušení umožňuje rychlé a efektivní opakování, upevňování a prověřování znalostí všech studentů.
Projekt obsahuje cca 300 stran textu a obrázků, což odpovídá rozsahu dvouletého projektu. Kvalitu některých obrázků by bylo třeba zlepšit.
Projekt je otevřeným systémem a jeho elektronická podoba umožňuje průběžnou aktualizaci a doplňování výukových materiálů. Je samozřejmé, že vzhledem ke sjednocování norem a jejich změnám, bude také zapotřebí občas aktualizovat značení veličin. Praktické využívání při hodinách odkryje místa, která je třeba doplnit, zlepšit nebo vynechat. V části ZVP bude dobré doplnit témata o teplé vodě, směrnice pro vedení plynovodů v obytných budovách apod. Dále by bylo vhodné tématicky doplnit zpracované kapitoly částí větrání a klimatizace. Celá práce by mohla být završena sbírkou úloh s řešenými příklady. Navrhované doplňky překračují předpokládaný rozsah projektu.
Integrovaná střední škola stavební, Nerudova 59, České Budějovice