Jihočeská lycea postupují společně
Konference se zúčastnili kromě ředitelů již zmíněných škol také ředitel ISŠ stavební z Českých Budějovic, vyučující rovněž technické lyceum, a ředitel SOŠ pro ochranu životního prostředí z Veselí nad Lužnicí, která má v nabídce přírodovědné lyceum. Zdravotnické lyceum reprezentovaly zdravotnické školy z Písku a Českých Budějovic, zastoupeno bylo také jediné pedagogické lyceum v kraji, které se vyučuje v Prachaticích. Kromě uvedených škol zřizuje Jihočeský kraj ještě ekonomické lyceum v Jindřichově Hradci.
První lycea vznikala na území Jihočeského kraje v 90. letech jako reakce na objednávku státu, který dlouhodobě požaduje vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí. Lyceum je přitom ideální alternativou pro žáky základních škol při cestě za vysokoškolským diplomem na technických, přírodovědných, ekonomických nebo pedagogických fakultách. Nejvíce se proto diskutovalo o podobě maturitní zkoušky, která je nezbytným odrazovým můstkem k dalšímu studiu. A protože si lycea kladou za cíl vedle důkladné přípravy v oblasti přírodních věd, tedy v matematice, fyzice, chemii nebo biologii, rozvíjet odborné dovednosti a znalosti svých žáků, je součástí maturitní zkoušky také obhajoba závěrečných ročníkových prací. Právě na příkladech samostatných studentských odborných projektů dokládali ředitelé táborské a strakonické průmyslovky svým kolegům, jak je možné spojit teoretickou výuku s praktickou činností případně výzkumem pro podnikatelskou sféru.
Zúčastněné školy se shodly na vzniku odborné sekce jihočeských lyceí, která bude mít svého předsedu, místopředsedu a zástupce v zastřešující organizaci CESHA. V souvislosti s maturitami definovala konference první úkoly. SPŠ strojnická Tábor a VOŠ a SPŠ Strakonice zajistí pro ostatní školy vzorový průběh maturitních zkoušek. Se svými odbornými učiteli připraví každá ze škol podle svého odborného zaměření žáky pro účast v olympiádách a dalších celostátních soutěžích, aby směrem k veřejnosti zazněl jasný signál o prestižnosti oboru lyceum. Současně formou konzultací, testování, společnou přípravou národních i mezinárodních projektů a soutěžením mezi zúčastněnými školami se vytváří prostor pro efektivitu a reálný pohled na rozvoj vlastní školy. Předsedou sekce se stal Ing. Marcel Gause, ředitel SPŠ strojnické Tábor, která byla iniciátorem úvodního setkání.